Wyniki

Znaleziono 5 wyników wyszukiwania hasła: handel międzynarodowy

Eliza Przeździecka, Rumiana Górska, Andżelika Kuźnar, Jerzy Menkes (2019/6, Artykuły, s. 701)

Efekty umowy o partnerstwie gospodarczym między UE a Japonią dla gospodarki polski

Artykuł analizuje wpływ umowy o partnerstwie gospodarczym między UE a Japonią na gospodarkę Polski. Autorzy badają wpływ obustronnej eliminacji ceł na gospodarkę za pomocą modelu równowagi ogólnej i bazy danych GTAP. Wpływ obustronnego zniesienia ceł na PKB, produkcję, handel zagraniczny i dobrobyt społeczny w Polsce jest analizowany i porównywany z innymi krajami i regionami. Zgodnie w (...)


Aleksandra Kordalska, Magdalena Olczyk (2019/6, Artykuły, s. 734)

Czy Niemcy są europejskim centrum przemysłowym dla krajów EŚW?

Celem artykułu jest dekompozycja eksportu oraz importu brutto do Niemiec i z Niemiec dla siedmiu wybranych gospodarek Europy Środkowo-Wschodniej (EŚW): Czech, Estonii, Litwy, Łotwy, Polski, Słowacji i Węgier w latach 2000 i 2014, a także określenie roli Niemiec w absorpcji, reeksporcie i redystrybucji wartości dodanej wytworzonej w krajach EŚW. W analizie wykorzystywana jest dekompozycja (...)


Andrzej Cieślik (2008/6, Artykuły, s. 729)

Wpływ przedsiębiorstw międzynarodowych na polski handel zagraniczny

Celem artykułu jest poznanie roli międzynarodowych korporacji w fragmentaryzacji procesów produkcyjnych w Polsce pod wpływem byłego handlu obustronnego Polski z gospodarkami OECD. W analizie empirycznej jest stosowany teoretyczny model zakładający pełną specjalizację zintegrowanego pionowo koncernu. Uzyskane wyniki nie potwierdzają istnienia istotnych statystycznie zależności między liczbą (...)


Piotr Misztal (2008/5, Artykuły, s. 607)

Niepełne przenoszenie zmian kursu waluty na ceny w handlu zagranicznym

Głównym celem artykułu jest analiza zjawiska niekompletnej replikacji różnic kursowych na ceny w handlu zagranicznym, w świetle teorii i praktyki. Zakres, w jakim różnice kursowe są odzwierciedlone w cenach na rynku docelowym towarów handlowych jest nazywany „kursem pass-through”. Niekompletne kursy przelotowe nazywa się „pricing to market”. Praktyczne zainteresowania skupiają się w (...)


Marian Gorynia, Tadeusz Kowalski (2008/1, Artykuły, s. 51)

Globalne i krajowe uwarunkowania funkcjonowania polskich przedsiębiorstw

Artykuł ma na celu określenie i ocenę kluczowych warunków zewnętrznych i wewnętrznych makr, które wpływają na rozwój polskiej gospodarki i firm, zarówno w chwili obecnej jak i w przyszłości. Pierwsza część poświęcona jest diagnozie obecnego globalnego otoczenia makroekonomicznego. Nacisk został położony na ogólnoustrojowe warunki globalizacji oraz wpływ globalizacji na stopy procentowe (...)




....